Follow us
Rumah > Berita > Kandungan
Prototaip Rapid Wht
Apr 13, 2018

Pengenalan Prototaip Pantas

Prototyping adalah proses membina model pra-pengeluaran sesuatu produk untuk menguji pelbagai aspek reka bentuknya. Biasanya ia perlahan dan mahal. Teknik Rapid Prototyping (RP) adalah kaedah yang membolehkan dengan cepat menghasilkan prototaip fizikal dengan manfaat penting untuk mengurangkan Time To Market. Dengan menggunakan teknik-teknik ini, prototaip boleh dibina yang memerlukan kemahiran tukang-tukang individu untuk tidak lebih daripada sekadar menyelesaikannya. Selain itu, kos reka bentuk yang dihasilkan akan berkurangan dengan ketara.

Dalam proses prototaip cepat, objek itu direka bentuk terlebih dahulu pada skrin komputer dan kemudian dibuat berdasarkan data komputer. Ini menghilangkan kesilapan yang tidak dapat dielakkan yang biasanya muncul apabila pembuat model menafsirkan satu set lukisan. Prasyarat penting ialah perwakilan komputer: biasanya sistem pemodelan geometri 3D seperti sistem CAD, pengimbas 3D, tomografi komputer, dll Ketepatannya adalah parameter utama yang mengawal toleransi model masa depan (teknik yang berbeza membenarkan purata ketepatan kira-kira 0,1 mm).

Lain-lain prinsip asas RP adalah keperluan untuk bahan khusus seperti cecair, serbuk, dawai atau laminates serta keperluan untuk peralatan canggih yang menggunakan prinsip-prinsip fizikal yang berbeza seperti laser, sintering, dan lain-lain Walaupun tidak ada batasan yang berkaitan dengan kerumitan dan ciri-ciri geometri , objek fizikal adalah terhad dalam saiz mereka. Keuntungan adalah hakikat bahawa data yang sama digunakan untuk penciptaan prototaip boleh digunakan untuk pergi terus dari prototaip kepada pengeluaran, menghapuskan lagi sumber kesalahan manusia.

Perbezaan penting antara RP dan teknik tradisional adalah hakikat bahawa kebanyakan teknik baru ini membina bahagian dengan menambah bahan (contohnya lapisan oleh lapisan) dan bukannya mengeluarkannya.

Beberapa teknik RP boleh didapati. Proses komersil pertama, StereoLithography (SL), dibawa ke pasaran pada tahun 1987. Kini, lebih dari 30 proses yang berbeza (tidak semua dikomersialkan) dengan ketepatan yang tinggi dan banyak bahan yang ada. Proses-proses ini diklasifikasikan dalam pelbagai cara: dengan bahan yang digunakan, dengan tenaga yang digunakan, dengan pencahayaan fotopolimer, atau dengan rangkaian aplikasi tipikal.

Teknik yang paling maju adalah: